ورود / ثبت نام

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
ورود / ثبت نام

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)

بیمه مسئولیت پرستاران

بیمه پرستاری

بیمه مسئولیت پرستاران

هر شخصی که باعث ایجاد خسارت (جانی و مالی) برای افراد دیگر شود مسئول جبران آن است. اگر چنین شرایطی پیش آید و شما در موقعیتی قرار گیرید که مسئول یک حادثه شناخته شوید داشتن یک بیمه نامه مناسب می تواند پوشش کافی را برای شما فراهم سازد.
تنوع بیمه های مسئولیت بسیار زیاد است اما می توان آنها را به پنج دسته کلی تقسیم بندی کرد که عبارتند از: بیمه مسئولیت کارفرما در قبال کارکنان، بیمه مسئولیت حرفه‌ای و بیمه مسئولیت مدنی عمومی، بیمه مسئولیت مدنی تولیدکنندگان کالا در قبال استفاده کنندگان و اشخاص ثالث و بیمه مسئولیت مدنی شرکت های حمل و نقل.

بیمه مسئولیت پرستاری یکی از جنبه‌های حیاتی در حوزه بهداشت و درمان است که تامین مالی و حقوقی در مواجهه با خطاهای پزشکی و پیراپزشکی را فراهم می‌کند. این بیمه به پوشش خطاها و اشتباهات غیرعمدی رخ‌داده در ارائه خدمات پزشکی به بیماران می‌پردازد.

در واقع بیمه مسئولیت پرستاران از جمله زیرمجموعه‌های بیمه مسئولیت مدنی به‌شمار می‌آید. در این مقاله بیمه مسئولیت پرستاری و بیمه پرستار سالمند و کودک را به‌ طور کامل شرح می‌دهیم و پوشش‌های آن‌ها را معرفی خواهیم کرد.

بیمه مسئولیت پرستاری چیست؟

بیمه مسئولیت پرستاری یا پیراپزشکان یکی از خدمات ارائه شده توسط شرکت‌های بیمه است که به پوشش خطاها و اشتباهات غیرعمدی رخ داده حین انجام وظایف طبابت می‌پردازد. این نوع بیمه، زیرمجموعه‌ای از بیمه مسئولیت مدنی به شمار می‌آید. با خرید بیمه مسئولیت پرستاری، در صورت بروز خطا در عملیات پزشکی که منجر به آسیب جسمی یا حتی سبب مرگ بیمار شود

این مسئولیت، حتی در مواقعی که بیمار یا نماینده قانونی او رضایت‌نامه امضا کرده باشند، همچنان وجود دارد و پرستار باید مسئولیت خطای حرفه‌ای خود را برعهده بگیرد. بیمه‌های مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان باتوجه‌به نیازها و شرایط متغیر افراد، شامل برنامه‌ها و پوشش‌های متنوعی هستند که به‌منظور پوشش خطاهای ناخواسته و سهوی ایجاد شده توسط پزشکان و پیراپزشکان طراحی شده‌اند.

ویژگی‌ها و پوشش‌های اصلی بیمه مسئولیت پرستاری یا پیراپزشکان

در واقع بیمه مسئولیت پیراپزشکان یک مکانیزم حمایتی است و در برابر عواقب مالی و حقوقی احتمالی حاصل از خطاهای مراقبتی خود محافظت شوند. این بیمه‌نامه پوشش‌های مهمی را ارائه می‌دهد که زندگی حرفه‌ای و شخصی پیراپزشکان از جمله پرستاران را در مواقع بحرانی حمایت می‌کند. ویژگی‌ها و پوشش‌های اصلی این نوع بیمه عبارت‌اند از:

  • هزینه‌های پزشکی و جبران آسیب‌ها: اگر بیمار آسیب ببیند یا خسارتی به او وارد شود به دلیل خطای پزشکی، بیمه هزینه‌های درمان و مراقبت مرتبط را پوشش می‌دهد. این موارد شامل درمان‌های جسمی یا روانی ناشی از خطای پزشکی می‌شود.
  • جبران خسارت ناشی از نقص عضو: درصورتی‌که خطای پزشکی منجر به نقص دائمی یا موقت عضو در بدن بیمار شود، بیمه هزینه‌های مربوط به جبران این نوع خسارات را پرداخت می‌کند.
  • پرداخت دیه یا جبران در صورت فوت بیمار: اگر خطای پزشکی منجر به فوت بیمار شود، بیمه هزینه‌های جبرانی مانند دیه یا هر نوع پرداختی دیگر متعلق به خانواده قربانی را می‌پردازد.

پوشش‌های این بیمه‌نامه با بیمه مسئولیت پزشکان هیچ تفاوتی ندارد و دقیقاً خدمات یکسانی را ارائه می‌دهد.

 

بیمه پرستاری

شرایط بیمه مسئولیت؛ استثناهای خارج از تعهدات بیمه مسئولیت پرستاران

تشریح شرایط و استثنائات بیمه مسئولیت پزشکان و پیراپزشکان همانند کلیه بیمه‌ها بسیار مهم است؛ زیرا به پزشکان و پرستاران کمک می‌کند تا درک بهتری از محدوده پوشش و حمایت بیمه داشته باشند. همچنین، این اطلاعات به بیماران نیز امکان می‌دهد تا موقعیت‌های قانونی و حقوقی خود را بهتر بشناسند.

تهیه این بیمه‌نامه برای فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی و پیراپزشکی بلافاصله پس از اخذ مدرک و پایان دوره تحصیلی امکان‌پذیر است. بر اساس آیین‌نامه‌های جدید سازمان نظام پزشکی، داشتن بیمه مسئولیت حرفه‌ای شرطی اساسی برای اخذ شماره نظام پزشکی محسوب می‌شود. این بیمه‌نامه مدت اعتبار یک ساله دارد و پس از اتمام، قابل تمدید خواهد بود.

توجه داشته باشید که بیمه مسئولیت حرفه‌ای پرستاران تمامی موارد خسارت وارده را پوشش نمی‌دهد. شرایط و محدودیت‌های مربوط به استفاده از این بیمه‌نامه عبارت‌اند از:

1- انجام معالجه ،مداوا و یا عمل جراحی که به تشخیص مراجع ذیصلاح خارج از تخصص بیمه گذار باشد مگر آنکه زیاندیده نیاز به فوریت های پزشکی داشه باشد و متخصص مربوط در دسترس نباشد .

2- بیمه گذار به دلیل استفاده از مسکرات و استعمال مواد مخدر یا داروی خواب آور ،تمرکز و هوشیاری لازم را برای مداوای زیان دیده نداشته باشد و باعث صدمه جسمی و یا روانی او شود .

3- انجام امور پزشکی و درمانی که به تشخیص مراجع ذیصلاح خلاف قوانین و مقررات جاری باشد .

4- هر نوع خسارتی که منشا آن تشعشعات یونیزه کننده یا رادیو اکتیو و انرژی هسته ای باشد مگر آنکه استفاده از آنها برای معالجه بیمار ضروری باشد .

5- عدم النفع .

6-عمد بیمه گذار .

7- جرایم و جزای نقدی .

اگر پرستار دستور پزشک را اجرا کند و بیمار فوت کند ، آیا پرستار مسئول است ؟

طبق ماده 496 قانون مجازات اسلامی به طور کلی پزشک در معالجاتی که دستور انجام آن را به مریض یا پرستار و مانند آن صادر می نماید، در صورت تلف یا صدمه بدنی ضامن است اما چنانچه پرستار بداند که دستور پزشک اشتباه است و موجب صدمه و تلف می‌شود و با وجود این به دستور پزشک عمل کند پرستار مسئول است
ماده ۴۹۶ قانون مجازات اسلامی
پزشک در معالجاتی که دستور انجام آن را به مریض یا پرستار و مانند آن صادر مینماید، درصورت تلف یا صدمه بدنی ضامن است مگر آنکه مطابق ماده(۴۹۵) این قانون عمل نماید.
تبصره ۱ – در موارد مزبور، هرگاه مریض یا پرستار بداند که دستور اشتباه است و موجب صدمه و تلف می‌شود و با وجود این به دستور عمل کند، پزشک ضامن نیست بلکه صدمه وخسارت مستند به خود مریض یا پرستار است.

 

هزینه حق بیمه مسئولیت پرستاران و کادر پرستاری در سال 1401 :

حق بیمه مسئولیت حرفه ای کادر پرستاری و پیراپزشکی در سال 1401 به شرح زیر تعیین شد.
گروه1: حق بیمه مسئولیت ماماهايی كه دارای مطب مستقل هستند. چهار میلیون و 69 هزار ریال در سال
گروه2: حق بیمه مسئولیت پرستاران هوم کر و مراقبت در منزل – ماماهای شاغل در بيمارستان، دندانپزشکان تجربی و بهداشت کاران دهان ودندان و پرفيوژنيست ها، دو میلیون و 440 هزار ریال در سال
گروه3: حق بیمه مسئولیت سرپرستاران، پرستاران، بهياران و کمک پرستاران شاغل در بخش های CCU و ICU و دياليز، اورژانس، کارشناسان ارشد بيهوشی وتکنسين هاي بيهوشی، کارشناسان فيزيوتراپی، سوپروايزربالينی، مددکارمعلولين ذهنی وجسمی،یک میلیون و 790 هزار ریال در سال
گروه4: حق بیمه سرپرستاران، پرستاران، بهياران و کمک پرستاران ساير بخش ها، تكنسين های اتاق عمل، پرستاران و بهياران اتاق عمل، سوپروايزر آموزشی، کارآموزان کمک پرستاری، یک میلیون و 139 هزار ریال در سال
گروه5: حق بیمه مسئولیت کمک پرستاران و تكنسين های راديولوژی، سی تی اسكن و MRI و نوارنگاری و CSR و كارشناسان و تكنسين های آزمايشگاه، داروخانه و كمك بهياران و بهورزان 813 هزار ریال در سال است.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان امتیاز داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =