ورود / ثبت نام

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
ورود / ثبت نام

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)

بیمه مسئولیت مهندس ناظر

بیمه مسئولیت

بیمه مسئولیت مهندس ناظر

بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسین ناظر چیست؟

ناظران ساختمان نقش مهم و حساسی در طراحی، محاسبات و اجرای پروژه‌ها ایفا می‌کنند؛ به‌طوری‌ که حتی اگر سال‌ها بعد از احداث یک ساختمان حادثه‌ای ناگهانی اتفاق بیفتد، ممکن است که مسئولیت آن به عهده مهندس ناظر باشد. این افراد می‌توانند با خرید بیمه مسئولیت مهندسین ناظر، خسارت‌های جانی و مالی واردشده به مالکان، اشخاص ثالث و کارکنان اجرایی پروژه‌های ساختمانی را جبران کنند.

بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسین مناسب چه کسانی است؟

طراحان، محاسبان و ناظران ساختمان که عضو سازمان‌های نظام مهندسی استان‌ها هستند و پروانه اشتغال وزارت مسکن و شهرسازی را دارند، می‌توانند برای دریافت بیمه مسئولیت حرفه‌ای اقدام کنند. این افراد می‌توانند در زمینه‌های مختلفی مثل شهرسازی، عمران، مکانیک، نقشه‌برداری و… تخصص داشته باشند.

پوشش‌های اصلی بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسین

غرامت دیه (فوت و نقص عضو)، هزینه‌های پزشکی و خسارت‌های مالی پوشش‌های اصلی بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسی هستند.

غرامت فوت

غرامت فوت بر اساس رای مراجع قضایی مشخص می‌شود و بیمه‌گر سقف تعهدات ثبت‌شده در بیمه‌نامه را پرداخت خواهد کرد. البته گاهی به‌علت تأخیر در ارائه حکم قطعی دادگاه، نرخ دیه افزایش پیدا می‌کند؛ شرکت بیمه در شرایط معمولی این هزینه مازاد را پرداخت نخواهد کرد. 

 غرامت نقص عضو

میزان غرامت نقص عضو را مراجع قانونی تعیین خواهند کرد و بیمه‌گر متعهد است که تا سقف تعهدات مندرج در شرایط خصوصی بیمه‌نامه را پرداخت کند.

هزینه‌های پزشکی

بر اساس مدارک معتبر و با تایید پزشک معتمد و کارشناس، شرکت بیمه هزینه‌های پزشکی افراد زیان‌دیده را تا سقف تعهدات ثبت‌شده در شرایط خصوصی بیمه‌نامه پرداخت خواهد کرد. اگر قبل از صدور رای مراجع قانونی مبلغی پرداخت شده باشد، این هزینه از کل میزان تعیین‌شده کم و مابه‌التفاوت آن پرداخت خواهد شد.

اگر زیان‌دیده تحت‌ پوشش بیمه تامین اجتماعی (یا سازمان‌های مشابه) باشد، بیمه‌گر مسئولیت حرفه‌ای مهندسین، مازاد غرامت پرداخت‌شده توسط این سازمان را تا سقف خسارت تعیین‌شده پرداخت خواهد کرد.

خسارت مالی

میزان خسارت‌های مالی ناشی از کوتاهی بیمه‌گذار، بر اساس رای مراجع قضایی تعیین می‌شود. در صورت توافق شرکت بیمه‌گر هنگام تنظیم قرارداد، اگر خریدار تبرئه شود، هزینه دادرسی و دفاع او هم تحت پوشش بیمه قرار می‌گیرد.

پوشش های تکمیلی بیمه مسئولیت حرفه‌ای مهندسین ناظر

 

1- پوشش افزایش اتوماتیک تعهدات جانی بیمه نامه بر مبنای افزایش دیه :

از آنجاییکه مبلغ دیه همه ساله بر اساس قیمت 100 شتر افزایش میابد  و از طرفی مبلغ مندرج در بیمه نامه خریداری شده مبلغی ثابت است و از سوی دیگر پرداخت مبلغ دیه در صورت فوت بصورت یوم الادا توسط دادگاه محاسبه و مطالبه خواهد شد لذا ضروریست تعهدات بیمه نامه همگام با افزایش سالیانه مبلغ دیه بطور اتوماتیک رشد داشته باشد بنابراین با انتخاب و خرید این پوشش تعهدات جانی یا دیه بیمه نامه برای یک الی 3 بار قابل افزایش خواهد بود. بابت افزایش اتوماتیک یک بار 20% ، دو بار  30% ، سه بار 40% حق بیمه اضافی دریافت خواهد شد .

2- پوشش تعدد دیات :

در بعضی از حوادث مصدوم حادثه فوت نمی کند اما مقدار جراحت های وارده به قدری زیاد است که در مجموع مقدار دیه ایشان بیش از دیه فوت میشود به عنوان مثال نابینا شدن و از دست دادن هر دو پا معادل 2 دیه کامل است در چنین شرایطی شرکت بیمه فقط یک دیه را پرداخت خواهد کرد مگر اینکه پوشش تعداد بیش از یک دیه در بیمه نامه پیش بینی شده باشد . حق بیمه اضافی این پوشش 10% حق بیمه پایه بیمه نامه است .

3- پوشش جبران هزینه های اعتراض به نظر کارشناسی یا هیات کارشناسی :

پس از وقوع حادثه تعیین مقصر و یا مقصرین حادثه و همچنین تعیین درصد تقصیر هر یک از مقصرین به عهده کارشناس مورد وثوق مراجع ذیصلاح می باشد . پس از اعلام نظر کارشناس امکان اعتراض به نظر ایشان و بررسی موضوع توسط تیم کارشناسی سه نفره و یا حتی در مراحل بعدی پنج و یا هفت نفره وجود دارد . در چنین مواقعی پرداخت هزینه کارشناس و یا تیم کارشناسی به عهده فرد معترض خواهد بود . با خرید این پوشش بیمه  هزینه های اعتراض به نظر کارشناس و یا هیات کارشناسی را پرداخت خواهد کرد .

 

استثنائات بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسین  :

1- خسارت ناشی از عمد و تقلب بیمه گذار
2- خسارت ناشی از انفجار هسته ای و تشعشات رادیو اکتیو
3- خسارت ناشی از جنگ و انقلاب و شورش و اعتصاب و عوامل دیگری از این قبیل
4- خسارت ناشی از محکومیت جزائی و جرایم مربوطه
5- خسارت جانی و مالی وارد به بیمه گذار،شرکا و کارکنان بیمه گذار در محل مورد بیمه
6- خسارت هایی که منشاء آن خارج از اختیار بیمه گذار می باشد از قبیل حوادث و بلایای طبیعی (سیل،زلزله،رانش زمین) مگر آنکه مسئولیت بیمه گذار در مراجع قضائی در بروز حادثه محرز گردد
7- خسارت ناشی از عدم النفع
8- کلیه هزینه های مربوط به دادرسی و کارشناسی ، تاخیر تادیه ، حق الوکاله و هرگونه هزینه در رابطه با دعاوی مطروحه
9- محکومیت نقدی به نفع دولت و همچنین مجازاتهای قابل خرید بیمه گذار
10-حوادث ناشی از مصرف مسکرات ، مواد مخدر یا روانگردان توسط مقصر حادثه
11-حوادث ناشی از درگیری ، نزاع و هرگونه اقدام به خودکشی
12- حوادث ناشی از اعمال مجرمانه بیمه گذار به تشخیص مراجع قانونی ذیصلاح
13- جرائم ، تخلفات و مطالبات شهرداری و سایر سازمان ها و جزای نقدی
14- خسارت احتمالی قبل از صدور بیمه نامه و یا اینکه منشا آن قبل از تاریخ صدور بیمه نامه بوده باشد
15- خسارت ناشی از تاخیر در انجام کار
16- خسارت ناشی از عدم صلاحیت فنی مهندسین ناظر ، طراح و محاسب
17- خسارت های ناشی از وسیله نقلیه موتوری
18- کلیه حوادثی که طبق نظر مراجع ذیصلاح بیمه گذار مسئول آن شناخته نمی شود

فرانشیز بیمه مسئولیت حرفه ای مهندسین :

خسارت های بدنی در این بیمه نامه فاقد فرانشیز هستند به عبارت دیگر همه خسارت را شرکت بیمه پرداخت میکند اما در خسارت های مالی ده درصد فرانشیز به عهده بیمه گذار خواهد بود .

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان امتیاز داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − یک =