ورود / ثبت نام

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)
ورود / ثبت نام

ارسال مجدد کد یکبار مصرف (00:30)

بیمه عمر چیست؟

بیمه عمر

بیمه عمر چیست؟

مزایای بیمه عمر

افراد در بازه‌های مختلف از زندگی و در شرایط مختلف، به دنبال ایجاد شرایط مطمئن مالی برای خود و خانواده خود هستند. یکی از راه‌های تامین و حفظ آتیه مالی خانواده و فرد، بیمه عمر است. بیمه عمر که امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد، در انواع مختلف و با پوشش‌های متنوع ارائه می‌شود تا در شرایط مختلف اعم از وقوع حوادث سرپرست خانواده، بازنشستگی، بیماری و … پشتوانه مالی مناسبی برای تمام اعضای خانواده فراهم کند.

1. تامین آینده خود و فرزندانمان از جمله مزیت های اصلی بیمه عمر می باشد. بیمه نامه عمر، مانند بیمه های دیگر نیست که فقط در زمان حادثه و یا یک اتفاق به فرد بیمه شده خسارت بپردازد. بلکه این بیمه نامه یک قرار داد کلی میان فرد بیمه شده و شرکت بیمه گر است که در آینده یک سود تضمینی را در کنار مبلغ پرداخت شده از سوی فرد بیمه شده پرداخت می کند. بنابراین، مبلغی که شما به عنوان اقساط به شرکت بیمه گر پرداخت می کنید، به طور حتم به همراه سود در سال های آینده به شما باز خواهد گشت.

2. پرداخت بیمه نامه عمر با شرایط مختلفی امکان پذیر است. در حال حاضر شرکت های بیمه گر مختلفی وجود دارند که اشخاص را با شرایط مختلف بیمه می کنند. نحوه پرداخت اقساط در هر یک از این شرکت های بیمه گر و قرار دادهای آن ها متفاوت است. به طور مثال افراد می توانند هم به صورت ماهانه و هم به صورت سالانه حق بیمه خود را بپردازند.

3. بیمه نامه عمر برای تمامی اقشار جامعه قابل استفاده است. شاید بسیاری از اقشار جامعه نگران آینده خودشان باشند و به همین خاطر بخواهند که از  بیمه عمر برای داشتن آینده ای مناسب استفاده کنند. خوشبختانه، بیمه نامه عمر به گونه ای است که همه اقشار جامعه با هر درآمدی می توانند این بیمه نامه را خریداری کنند.

4. یکی دیگر از مزایای بیمه عمر این است که شما در آینده می توانید مبلغ بیمه خود را به عنوان مستمری دریافت کنید. در واقع، افراد برای دریافت حق بیمه خود دو راه در پیش دارند. اولین راه این است که افراد حق بیمه خود را به صورت یکجا و پس از پایان قرار داد خود خریداری کنند و دومین راه هم این است که حق بیمه خود را به صورت مستمری و ماهانه دریافت نمایند. حق انتخاب میان دو گزینه ذکر شده، از جمله مزایای بیمه عمر و آتیه می باشد.

5. یکی دیگر از مزایای بیمه آتیه این است که شما می توانید برای پرداخت حق بیمه از سوی شرکت بیمه گر در صورت فوت، یک فردی را به عنوان فرد ذی نفع معرفی کنید. در واقع، آن فردی که به عنوان فرد ذی نفع توسط شما معرفی می شود پس از فوت شما کل مبلغ بیمه را دریافت می کند.

 

بیمه عمر

انواع بیمه عمر

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری انواع مختلفی دارد. این بیمه با هدف رفع نیازهای اقتصادی افراد با توان مالی و شرایط مختلف، به وجود آمده است. در ادامه انواع بیمه‌های عمر را با هم بررسی می‌کنیم.

۱. بیمه عمر زمانی

بیمه عمر زمانی برای جبران خسارت فوت بیمه شده در مدت زمان اعتبار صادر می‌شود. این مدت اعتبار مشخص و بر اساس موعدی است که در بیمه‌نامه ذکر شده است. اگر خدای نکرده بیمه‌گزار در این مدت فوت شود، مبلغ سرمایه‌گذاری مورد توافق به ذینفعان پرداخت می‌شود. همچنین در صورتی که شرایط بر اساس مدت زمان تعیین شده پیش نرود، شرکت بیمه مسئولیتی در قبال پرداخت سرمایه به بیمه‌گزار ندارد. از زیرمجموعه‌های بیمه عمر زمانی، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بیمه عمر زمانی با سرمایه نزولی (مانده بدهکار)
  • بیمه‌نامه عمر زمانی قابل تمدید
  • بیمه عمر زمانی قابل تبدیل

۲. بیمه مختلط پس انداز

این نوع بیمه قطعا نسبت به بیمه عمر زمانی، شرایط بهتری برای بیمه‌گزار دارد. در بیمه مختلط پس انداز، بیمه‌گر در ازای دریافت حق بیمه، متعهد می‌شود که در صورت فوت بیمه‌گزار در طول مدت قرارداد بیمه یا زنده بودنش در موعد سررسید، مبلغ سرمایه‌گذاری را به ذینفعی پرداخت کند که در بیمه‌نامه به او اشاره شده‌است. بیمه مختلط پس انداز از رایج‌ترین و پرفروش‌ترین انواع بیمه عمر محسوب می‌شود. اشکال گوناگون بیمه مختلط پس انداز به شرح زیر هستند:

  • بیمه پس انداز سرمایه‌گذاری
  • بیمه پس انداز با دو برابر سرمایه در صورت فوت
  • بیمه‌نامه پس انداز با کاهش حق بیمه در سال‌های اول
  • بیمه پس انداز با حق انتخاب
  • بیمه پس انداز با دو برابر سرمایه در صورت حیات

۳. بیمه مستمری

در صورت تمایل به دریافت مستمری در سال‌های بعد از مدت زمان تعیین شده در بیمه‌نامه عمر، می‌توانید زیر شاخه بیمه مستمری از بیمه عمر را انتخاب کنید. دریافت مستمری بیمه عمر می‌تواند تا موعد بیمه‌نامه یا تا پایان عمر ادامه داشته باشد. اگر می‌خواهید در طول زندگی و فعالیت از پس‌انداز و سرمایه خود بهره‌مند شوید، این بیمه مناسب شما است. بیمه مستمری عمر انواع مختلفی به شرح زیر دارد:

  • بیمه مستمری با برگشت حق بیمه
  • بیمه مستمری متغیر
  • بیمه‌ی مستمری مضاعف
  • بیمه مستمری با فاصله
  • بیمه مستمری بلافاصله

لازم است بدانید که بیمه عمر براساس جدول مرگ و میر پوشش داده می‌شود و حداقل هر ۵ سال یک بار، میزان حداکثری آن از طرف شرکت بیمه مرکزی اعلام می‌شود.

۴. بیمه بازنشستگی

با توجه به وضعیت اقتصادی کشور و درآمد پایین اکثر شاغلین، مسائل مالی افراد مسن و بازنشستگان از اهمیت بالایی برخوردار است. بیمه بازنشستگی با پوشش اقتصادی در شرایطی که بیمه‌گزار بیمار باشد یا توانایی جسمی خود را از دست داده باشد، بسیار کاربردی است.

۵. بیمه عمر مانده بدهکار

بیمه عمر مانده بدهکار راهکاری است که به بیمه‌گزار و خانواده‌اش این اطمینان را می‌دهد که، در صورت فوت فرد بیمه‌گزار نگران پرداخت اقساط باقی‌مانده‌اش نباشند. به عبارتی شرکت بیمه متعهد می‌شود که در صورت فوت بیمه‌گذار، اقساط باقی مانده را پرداخت نماید.

۶. بیمه عمر و سرمایه‌گذاری

بیمه عمر و سرمایه‌گذاری دارای دو پوشش بیمه عمر و همچنین سرمایه‌گذاری است. از مهم‌ترین طرح‌های این بیمه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بیمه زنان خانه‌دار
  • بیمه مستمری
  • بیمه بازنشستگی
  • بیمه آتیه کودکان

۷. بیمه عمر گروهی

بیمه آتیه گروهی با تقسیم هزینه‌ها در میان بیمه‌گزاران، شرایط پرداخت و تهیه بیمه عمر را برای افراد راحت‌تر می‌کند. تهیه بیمه آتیه گروهی برای افرادی است که در یکی از گروه‌های زیر قرار بگیرند:

  • انجمن‌ها
  • شرکت‌های تجاری
  • ادارات و موسسات دولتی
  • تشکل‌های کارگری
  • گروه‌هایی که به صورت مردمی تشکیل می‌شوند

در بیمه آتیه گروهی، حق بیمه در میان اعضا تقسیم می‌شود اما در بیمه عمر انفرادی، حق بیمه را خود فرد بیمه‌گزار پرداخت می‌کند. بد نیست بدانید که، همه انواع بیمه آینده ساز به صورت گروهی نیز عرضه می‌شوند. قراردادهای بیمه آتیه گروهی، یکساله هستند و کارفرمایان باید برای خرید این بیمه درخواست دهند. سرمایه آتیه گروهی معمولا به صورت ماهانه و چند برابر حقوق، یعنی ۳۰، ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ برابر ارائه می‌شود.

چقدر این پست مفید بود؟

روی یک ستاره کلیک کنید تا به آن امتیاز دهید!

میانگین امتیاز 0 / 5. تعداد آرا: 0

تا الان امتیاز داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می دهید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − هشت =